10 december: FREIAs utställningsmonter

freia-monter

De bilder jag hoppades kunna ta idag blev tyvärr inte tagna. Istället för gammal historia blir det nu något riktigt nytt. Det senaste tillägget till Ångströmlaboratoriet är FREIA-hallen, som sitter ihop med huvudbyggnaden med en gång utanför biblioteket på plan 1. Precis vid dörren står den här utsällningsmontern.

FREIA är byggt i första hand för att utveckla och testa olika delar till acceleratorn för ESS som håller på att börja byggas i Lund.

I en accelerator ges laddade partiklar skjuts av speciellt utformade elektromagnetiska fält. Partikelstrålen passerar genom ett rör som leds genom håligheter som är utformade för att ge rätt form på fältet så att strålen ska hållas fokuserad och partiklarna röra sig på rätt sätt. (Jag lärde mig sånt här cirka år 2000, men har tyvärr glömt det mesta. Jag får läsa på om jag ska förklara fler detaljer än här!)

Det som syns i mitten av montern är en modell av ett sådant acceleratorhålrum, av den typ som ska testas vid FREIA. Såvitt jag förstår visar den översta modellen en kryostat som alltihop ska testas inuti, för att det ska hållas kallt. Och det som står på den nedersta hyllan är en jättefin legomodell (inte skalenlig) av hela hallen, eller i alla fall av en tidig föreställning om hur den skulle byggas.

(Någon gång ska jag lära mig att ta snygga bilder. Jag vet att det går att göra bättre.)

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

