23 december: galvanometer (tror jag)

galvanometer

Den här saken är jag inte helt säker på vad det är, men den är så snygg att jag vill ha med den ändå. Jag tror att det är en galvanometer, alltså en bättre och känsligare typ av mätare för elektrisk ström än den amperemeter jag visade här häromdagen. Den är tillverkad av Siemens & Halske, och kommer från sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal. (Jag kan säkert få reda på fler detaljer om de här prylarna från fysiska kabinettet om jag rotar i saken. Det här jag vet kommer från bilder i den text om fysiska kabinettet som Arne Eld Sandström skrev i Kungl. Vetenskapssamhällets i Uppsala Årsbok 25/1983-1984 — den finns i särtryck, och den hittade jag på ett antikvariat.)

Jag grunnar på att det kan vara en differentiell galvanometer — som här i de historiska samlingarna på Kenyon College.

Det vore verkligen kul att veta mer om hur den här saken fungerade.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

