Några nya (och några nygamla) svenska vetenskapspoddar

I veckan var jag på släppfest för den nya tvärvetenskapliga podden Professor Magenta. Det är två doktorander i partikelfysik som ligger bakom denna podd, och de är ganska ambitiösa när det gäller både produktion och innehåll. Snarare än att göra enkla program ofta vill de satsa på att göra ett genomtänkt avsnitt ett par gånger per termin. De förlorar väl lite av den spontanitet som är så omhuldad av vissa poddentusiaster, men den grejen finns det ju redan andra som gör. I det första avsnittet vänder de och vrider på begreppet maskhål, och pratar bland annat med en filosof och en litteraturvetare.

Med anledning av detta tänkte jag försöka lista en del av den uppsjö av poddar som numera finns för den vetenskapsintresserade. Jag hinner inte med att lyssna på allt, och ligger efter även med dem jag försöker följa.

Först vill jag passa på att nämna den ganska färska Forskarpodden från Uppsala universitet — samtal med en ny forskare varje vecka. Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten har också ett avsnitt ute av Teknat-podden, men det är lite diffust ifall det kommer att bli fler och i så fall när. Lokalt här i stan finns också nya Naturpodden, som verkar rikta in sig på faktiska reportage från naturen.

Vad gäller akademiker finns det ju fler sådana som själva producerar ljud. Sveriges unga akademi gör Akademipodden, och från Umeå, där de länge gjort Mediespanarna, finns nu också doktorandpodden. Och från några doktorander på KTH kommer Fysikerpodden.

En annan ny podd med populärvetenskapliga ambitioner är Allt du velat veta, som kör samtal med olika intressanta personer.

På astronomisidan finns Rymdpodden från Astronomisk ungdom och Slottspod från Slottsskogsobservatoriet i Göteborg. Båda har lite oregelbunden utgivning.

Sen finns förstås Vetenskapsradions olika program, och det är kanske ingen nyhet. Men Vetenskapsradions veckomagasin har fått ny utformning och blivit längre. Jag tycker väldigt mycket om hur det har blivit nu och vill gärna rekommendera det. Och ska jag nämna bara ett program till från Sveriges Radio måste det bli Institutet, som nu är igång med en till efterlängtad säsong.

Det var några stycken! Men troligtvis inte en heltäckande lista. Vad har jag glömt? Tipsa gärna i kommentarsfältet.

Tillägg 27/10: Jag kom själv på en till jag borde ta med: Kvalificerat hemligt, som handlar om konspirationsteorier.

(Sen vill jag, helt apropå, passa på att lägga till att jag tycker att det är dålig stil att tvinga lyssnaren att använda en viss app eller att ha iTunes-konto. RSS och nedladdningsbara ljudfiler FTW! Ökar i alla fall chansen att jag blir en trogen lyssnare, kan jag säga.)

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Forskarvärlden, Kommunikation. Bokmärk permalänken.

Kommentera

