Det låter som science fiction, men egentligen är det bara för att skribenten är lat

Jag har gjort en iakttagelse. Så fort något är extra häftigt eller anmärkningvärt (har hög imponansfaktor som jag skulle vilja uttrycka det) är det minst en skribent som menar att ‘det låter som science fiction, men…’ Kalla det gärna för Åkas lag, parallellt med exempelvis Moores lag.

Det här är lite irriterande tycker jag som brukar fundera på vad olika uttryck verkligen betyder. Den där invändningen, ”men…”, betyder den då att den företeelse som beskrivs inte är science fiction? Varför kan inte något vara både science fiction och verkligt? Slutade månfärder att vara science fiction efter 1969? Det tycker jag känns absurt!

Dessutom är det lite slappt, ett väldigt klyschigt sätt att säga ”detta är så häftigt så du kommer knappt att tro det!”, vilket säkert går att uttrycka på fler sätt. Tänker jag.

Den som möjligen inte har observerat detta kanske inte förstår vad det är jag siktar in mig på här, så jag får väl visa. Pluralformen av anekdot är inte data, som vi vet, men här har jag inga särskilda pretentioner vad gäller metod, och presenterar oblygt mitt lilla urval av exempel. Det kan nog hända att jag fyller på här efterhand!

CERN om extra dimensioner.

Ny Teknik om rosor med elektronik inuti.

Sveriges Radio om forskningsprojektet Caring Monsters.

En vision om tågförbildelser mellan Finland och Sverige via Åland.

Förra året pratade alla om självkörande bilar, och då tyckte bland andra Sydsvenskan och DN att det lät som science fiction. (En sökning på ”det låter som science fiction” och ämnen som varit heta som till exempel nanoteknik eller 3d-skrivare ger mängder av exempel!)

Det kan ju hända att en intervjuperson använder uttrycket, och då kan det väl vara ursäktat att ta med det i ett citat.

Uppsala universitet gav ut ett magasin om rymden och använder uttrycket ”det låter som science fiction” på det enda rimliga sättet — nämligen för att leda in just på ämnet science fiction.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Kommunikation, Vetenskap och science fiction. Bokmärk permalänken.

Kommentera

