Diverse rymdiga grejer

Det händer mig ganska ofta att jag har öppnat en rad med flikar i min webbläsare, med intressanta saker som jag tänker att jag vill titta på igen eller läsa noggrannare. När jag satte igång att rensa några såna tyckte jag att en rad av dem var ganska fint tematiskt länkade, i en serie om rymdfart och rymdteknik och lite astronomi på kanten. Här kommer de, pplagda i en sorts crescendo från jorden och bortåt, ifall nån annan också kanske skulle tycka att det är kul.

Nästa år är det tänkt att det nya James Webb Space Telescope (JWST) ska skickas ut i rymden. Många sätter hopp till JWST för till exempel att försöka få fram detaljer från atmosfären på de nyupptäckta planeterna kring stjärnan Trappist-1. Vad jag inte visste var att Hubbleteleskopet kanske kan behöva repareras för att fungera som komplement — och som backup ifall något går fel med JWST. Det säger i alla fall Universe Today, och berättar samtidigt om den nya farkosten Dream Chaser, som jag faktiskt inte kan påminna mig om att jag hört om tidigare. Den är en sorts rymdflygplan, mindre än den gamla rymdfärjan, som ska kunna ta människor till och från omloppsbana. Mer om Dream Chaser finns bland annat på Space.com. Fast jag undrar lite hur det går med den, det är inte alla planer som blir av i slutänden.

Ett annat rymdföretag, som är mer känt för allmänheten, är SpaceX. Som många redan har hört den här veckan tänker Elon Musk skicka ett par rymdturister kring månen (utan att landa alltså) redan 2018. rymdfartskännaren Ariel Waldman har pratat i australiensisk radio om SpaceX månfärd, och säger som många andra: vi får väl se hur det går.

Men Elon Musks planer knyter tydligen an till andra nya tongångar. Att Donald Trump har uttryckt månfartsambitioner snappade jag inte upp förrän i en krönika från Spektrum der Wissenschaft. Föregångaren Barack Obama talade om månen som något som redan är gjort och ville sikta direkt på Mars, men nu är det nytt ljud i skällan. Krönikören i Spektrum uttrycker sig lagom reserverat. Men frågar också: behövs det galningar och oförnuft för att alls få ihop någon ny fas av mänsklig rymdfart?

Elon Musk och andre entusiaster siktar ju på att i längden etablera mänskliga kolonier, med bofasta människor, på andra platser i solsystemet. Jag har inte sett tv-serien The Expanse (än), men via den här artikeln om hur solsystemet har koloniserats i seriens universum fick jag nys om boken Beyond Earth: Our Path to a New Home in the Planets, som verkar kul. Där driver författarna tydligen tesen att det är bland asteroiderna och på Jupiters månar som möjligheterna finns, snarare än på Mars.

Blickar vi ännu längre ut i rymden kan det handla om att utforska andra stjärnsystem. Rymdsonderna Voyager 1 och 2 fyller snart 40 år i rymden, men de har knappt tagit sig utanför solsystemets gräns. Breakthrough Starshot är kanske det första projektet att någorlunda realistiskt sikta på att skicka sonder till en annan stjärna och få information tillbaka därifrån. Idén är alltså att skicka en svärm av små och lätta miniatyrsonder som ska skjutas iväg på en laserstråle. Nature hade nyligen en rätt fin artikel om vad som krävs för att lyckas med det här projektet. Den är värd att läsa för den som inte har satt sig in i projektet. Det verkar möjligt att få sonderna dit, men att skicka tillbaka en bild är svårare.

Längre bort än så sträcker sig inte mina lästips just idag. Men det kanske räcker så.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Astronomi, rymdfart. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Diverse rymdiga grejer

  1. Karl Bergman skriver:

    Coolt, tack för länkar och intressant innehåll, bra som vanligt.

  2. Ping: Två veckor utan twitter |

  3. jorgenstadje skriver:

    Nja, det där med laserdriven farkost till Proxima spricker på att det inte går att få tillbaka data. Man kommer att behöva en ganska stor laser, ett par megawatt minst, och den blir tung och kan inte accelereras på den korta tid de tänkt sig.

    • åka skriver:

      Haha, ja det där är ett av de problem de inte har löst ännu. Det finns fler (även om just detta verkar vara det knepigaste). Men jag tycker att idén är så underbart storslagen att jag hejar på ändå. Även om just Breakthrough Starshot inte blir något kommer deras vision och förarbete säkert att leda till något så småningom.

Kommentera

